عنوان: العبد الصالح الامام موسی بن جعفر(ع)
موضوع: سیره امام کاظم(ع)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 1500
نویسنده: شیخ محمدفاضل المسعودی
ناشر: انتشارات زائر
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1377
نوبت چاپ: 1
تعداد صفحات: 312 صفحه

معرفی کتاب:

نویسنده محترم پس از اشاره به روش‌های معمول در زمینه نگارش سیره و زندگانی اهل بیت(ع) تصریح دارد شیوه مناسب آن است که به همراه این آثار نه تنها ویژگی‌های ذاتی و منزلت حقیقی ایشان در نظام هستی و مکتب، مورد اشاره قرار گیرد، بلکه جایگاه و حیات فکری و سیاسی و عملکرد آنها در زندگی مورد توجه باشد.
بر این اساس، لازم است در این گونه از آثار، هم حقیقت نقش ائمه اطهار(ع) در تاریخ اسلامی و هم سیره و زندگانی آنان مورد توجه باشد با توجه به این شیوه در اثر حاضر، ابعاد گوناگون شخصیت امام کاظم(ع) مورد بررسی قرار گرفته است.
مجموعه مباحث این کتاب به این شرح نگارش شده است.
- شناسنامه کتاب، اهداء، سخن نویسنده
- گفتار اول: امامت
تعریف امامت، آیا امامت از اصول دین است یا فروع دین، حکومت پس از پیامبر(ص)، امامت در ادیان سابق، دلیل نقلی بر امامت (روایات) و خلاصه بحث این گفتار.
- گفتار دوم: امامت حضرت کاظم(ع)
نفی امامت اسماعیل پسر امام صادق(ع)، اعتراف همگان به امامت امام کاظم(ع)، نصوص وارد شده در امامت امام کاظم(ع)، عبد صالح همان موسی بن جعفر(ع) است.
فصل اول: نگاهی به سیره شریف امام کاظم(ع)
زندگی امام کاظم(ع)، تولد، مادر، سیما، کنیه، القاب، فرزندان روش عبادت امام کاظم(ع) (پنج مورد)، روش امام(ع) در برآوردن حاجت مردم بردباری و گذشت امام(ع)، راهنمایی مردم، زهد امام کاظم(ع) (آثار زهد امام(ع) در حیات اجتماعی)
فصل دوم: موضع‌گیری‌های امام کاظم(ع)
واکنش امام(ع) در برابر خلفای دورانش واکنش امام(ع) در برابر ابوجعفر منصور (منصور عباسی)، واکنش امام(ع) در برابر من محمد المهدی (مهدی عباسی)، واکنش امام(ع) در برابر من موسی الهادی (هادی عباسی)، واکنش امام(ع) در برابر واقعه فخ (مشروعیت قیام فخ)، واکنش امام(ع) در برابر هارون الرشید (دوران هارون، ویژگی‌های هارون، برخورد هارون با علویان، برخورد هارون با امام کاظم(ع)، علل زندانی شدن امام(ع)، موضع‌گیری امام(ع) در مقابل حکم هارون)، تعیین امام پس از خود
فصل سوم: نقش امام کاظم(ع) در حمایت از عقیده و حفظ شریعت اسلامی
این فصل، دارای دو بخش است:
بخش اول: در نقش امام در حمایت از عقیده، رد عقاید مخالف با قرآن، واکنش امام(ع) در برابر مساله مخلوق بودن قرآن، تبیین عقیده اسلامی.
بخش دوم: نقش امام در حفظ شریعت (تربیت رواة، شاگردان و انجام مناظرات و بحث‌ها)
خاتمه: در شهادت امام کاظم(ع) (در این بخش، نخست وقایع مربوط به شهادت امام(ع) و در ادامه شماری از اشعار در مدح و ستایش حضرت آمده است)
صفحه‌های پایانی کتاب ویژه منابع و فهرست مطالب است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir